keskiviikko 15. helmikuuta 2012

Tallinna KV

Jännityksellä odotettu viikonloppu koitti viimein. Viime laivamatkasta on aikaa ja auton kanssa emme laivalla ole koskaan menneet. Lauantai aamuna lähdimme siis matkaan hyvissä ajoin. Esim. allekirjoittanut oli sinnikkäästi menossa aivan väärään satamaan :D Onneks Niko oli vähän paremmin kartalla ja uskoi navigaattoria. Laivaan pääsimme ensimmäisten joukossa. Nemolle oli varattu häkkipaikka laivasta. En tiennyt kuinka hirveitä paikkoja ne on ja siis tallinkin laivalla mentiin. Häkkihuone oli yläkannella aivan savupiipun vieressä ja meteli oli myös sen mukanen. Muita sinne ei tullu. Kaks tuntia meni onneks melko nopeesti vaikka huomas kyllä, että Nemo ei ko. paikasta pitäny. Läähätti ja oli aikas hermostunu kaikista ihmeäänistä mitä sielä kuulu. Yksin ei siis sinne jätetty vaan aina toinen oli nemon kanssa. Heti ku pääs sieltä pois niin rauhottu ja käperty autoon lepäämään. Ensimmäisten joukossa päästiin laivasta pois ja meikäläinen neuvo navigaattorin kanssa minne ajaa. Ajettiin ensin näyttelypaikalle hakemaan matolääkitys, kun se pitää nykyään antaa vuorokautta ennen. Kivasti hankaloitti tota meijänki reissua tuo sääntömuutos. Näyttelypaikka oli Saku Suurhall ihan Rocca al mare kauppakeskuksen vieressä. Satamasta kesti joku 20 min sinne. Pienten kielivaikeuksien jälkeen ell ymmärsi mitä haluttiin ja kaivo tabletit laukusta. Kera lihapullan nemo hotkas tabletit hetkessä. Leima ja nimi passiin ja valmiita oltiin. Selviydyttiin tosta paljo nopeemmin mitä aattelin. Käytiin mäkissä :D nopeesti syömässä ja sitte hotellille. Hotelli oli St. Barbara ja oikein hyvä hotelli olikin! Autonkin sai sisäpihalle portin taakse turvalliseen paikkaan. Henkilökunta oli ystävällistä ja huone oli superiso :) Olin mielestäni varannu kahen hengen huoneen, mutta tuola olis ollu tilaa neljälle. Kaks yhen hengen sänkyy ja yks parivuode eli kaikille oli oma sänky :D Mulle tietty se parivuode ;D Ja oli varmaan parhaat hotellin sängyt missä ollaan nukuttu :) Illalla syötiin hotellin saksalaisessa ravintolassa ja käytiin nemon kanssa kävelyllä.

Aamulla saatiin nukkua pitkään ja luovutettiin huonekin vasta ihan kaheltatoista. ( Aamiainenki oli muuten hyvä :) Tollot oli arvosteluvuorossa vasta kahen aikaan. Näyttelypaikka ei mikään kovin iso ollu, mutta hyvin oli tilaa kehänlaidalla. Tuomarina oli venäläinen Aleksei Belkin. Herra pysy aikataulussa ja tollot alkokin vähän jopa etuajassa, kun oltiin kaikki kaks paikallakin jo :) Nemo siis ensin kehään. Ihan perussetti ja Erinomainen sieltä tuli :) Oltiin siis paras uros ja saatiin Viron Serti ja Cacib JEE! :) Sitten suomalainen narttu kävi kehässä ja ropin valintaan. Belkin tykkäs nartusta enemmän ja me oltiin siis Vsp :) Arvostelu oli venäjäks/eestiks ja niin himmeellä kirjotettu, että siitä ei kyllä mitään selvää saa :D Käännöspalvelussakin oli vaikeuksia sitä lukee ja nekin arvailu mitä siinä lukee. Mutta suurinpiirtein että hyvänkokonen, erinomanen pää, hyvät kulmaukset, liikkuu hieman ahtaasti takaa ja turkin vaihdos käynnissä. Hengailtiin näyttelypaikalla vielä jonkun aikaa, mutta nälkä kurni jo mahassa niin mentiin roccaan syömään. Onneks ei ollu kylmä ja nemo pärjäs hetken aikaa autossa. Aika pitkä odottelu kyllä oli, kun laiva lähti vasta ysiltä illalla. Palloiltiin vaan ympäriinsä ja nemon kanssa käveltiin, joissain puistossa. Tällä kertaa jouduttiin laivaan viimesten joukossa, jonki ihan yläparvelle :D Päätettiin jättää nemo autoon mieluummin kun viedä sitä sinne häkkiin. Auto on Nemolle mieluinen paikka ja sielä tuntu pärjäävän oikeinhyvin. Laiva oli tottakai vielä myöhässä ja himassa oltiin vasta yheltä yöllä ja aamulla seiskaan töihin..vähä väsytti :D

Mutta kaikenkaikkiaan oli oikein onnistunut reissu! Saatiin se mitä lähettiin hakee. Autolla matkustus meni sujuvasti, hotelli oli hyvä ja Nemo käyttäyty oikein mallikelpoisesti :) Hyvä mieli jäi reissusta ja varmasti mennään jossain vaiheessa uudestaan. Tai tavallaan mennäänkin, kun tallinnan kautta Liettuaan kohta ajellaan.